Udruga SIDRO, uz brojne projekte financijski podržane iz raznih programa EU koje provodi, svakodnevno je na raspolaganju velikom broju korisnika iz svih struktura povezanih s ranim i predškolskim odgojem i obrazovanjem.
Razni su načini na koje nastojimo poboljšati kvalitetu, dostupnost i sigurnost dječjih vrtića, od zagovaranja za kvalitetnije i pravednije propise na nacionalnoj i lokalnoj razini, preko povezivanja različitih dionika unutar i izvan sustava, sve do individualne podrške pojedincima, skupinama pojedinaca i organizacijama.
Kako bismo vam približili način i vrstu djelovanja naše organizacije, proći ćemo kroz osnovne programske aktivnosti. U tu svrhu, predstavit ćemo i dio rezultata upravo iz indvidualne podrške koju pružamo, kako bismo zaokružili cjelokupno djelovanje.
Ponekad je prilično teško točno odrediti kakvo smo točno savjetovanje proveli, budući da se gotovo redovito radi o istovremeno stručnom savjetovanju i psihološkoj podršci, ili tumačenju nekog propisa u praksi, što zasigurno pripada u pravnu podršku te istovremenom osnaživanju pojedinca da stane u obranu prava koje mu neki propis jamči.
U okviru redovnih programskih aktivnosti, naši volonteri i zaposlenici na raspolaganju su korisnicima svakodnevno. Bilo da je riječ o informativnom upitu, ili je potrebno detaljnije proći kroz neki predmet i istražiti jesu li i koja prava povrijeđena, volonteri će vas saslušati. Ovisno o tome koji volonter je dežuran na telefonu i koje su njegove kompetencije i ovlasti, savjetovati će korisnike ili ih uputiti u daljnje korake - razgovor s odgovarajućim profilom stručnjaka unutar udruge, prikupljanje dokumentacije putem e-maila, povezivanje s odgovarajućim vanjskim suradnicima.
Po potrebi, uključujemo se u reagiranje prema ustanovama i institucijama, pripremamo pisane materijale za naše korisnike ili se direktno obraćamo adresama odgovornim za konkretnu situaciju, odnosno adresama koje su nadležne nadzirati rad predškolskih ustanova i reagirati na nepravilnosti.
TKO NAM SE MOŽE JAVITI?
Javiti nam se može svatko. Uistinu, svaka punoljetna osoba u Republici Hrvatskoj (pa i izvan nje), bilo da je riječ o osobama zaposlenim u nekom od cca 1.700 dječjih vrtića u Hrvatskoj, ili da se radi o roditelju, roditeljima, obitelji djeteta rane i predškolske dobi. Iako do sada nismo imali javljanje maloljetne osobe, sigurni smo da bismo i u tom slučaju pronašli ispravno rješenje i način kako pomoći.
MOŽETE LI OSTATI ANONIMNI?
Kad nam se javite, ne brinite, nećemo vas odmah pitati tko ste, otkud zovete, ili neki drugi podatak zbog kojeg bi vam moglo biti neugodno. Prvo ćemo vas saslušati.
Vaše povjerenje nam je iznimno važno, ono je temelj našeg rada i uvijek ćemo nastojati učiniti tako da se osjećate dobro i sigurno. Ipak, tražite li savjet u nekoj konkretnoj situaciji, zasigurno ćemo vam postaviti poneko pitanje, tražiti više informacija, jer jedino stavljajući vaše pitanje u određeni kontekst, možemo sagledati cjelokupnu situaciju i dati koristan i ispravan savjet.
Kada trebate konkretno djelovanje Udruge prema nekoj instituciji, primjerice inspekciji, ili uredu nekog od pravobranitelja, tada prema nama više ne možete biti anonimni. Tražit ćemo vaše podatke, ali...pročitajte drugi odlomak ovoga dijela teksta - vaše povjerenje nam je iznimno važno! I do sad ga još niti jednom nismo narušili. To što prema nama ne možete biti anonimni, ne znači da ćemo vaše podatke otkriti nekom drugom.
Iako mi moramo znati tko nam nešto dojavljuje, prijavljuje, pritužuje se, uvijek kada je moguće zaštitit ćemo identitet prijavitelja i nećemo navesti vaše podatke. Iznimnka je jedino kada se obraćamo nadležnim tijelima u svrhu ostvarivanja prava ili prijave nepravilnosti kod konkretne osobe, tada nije moguće tu osobu ne imenovati.
No tko smo to mi, ljudi iza telefonske slušalice ili zaslona računala, koji vam stojimo na raspolaganju i koji odgovaramo na sve vaše upite? Brojni volonteri iz cijele Hrvatske, koji u određenom rasporedu zajednički djeluju kako bi vam svakoga dana bila dostupna podrška.
Čak i kada nešto nemamo ili ne znamo, ne brinite. Pronaći ćemo onog tko zna. Dokazali smo to u četiri godine rada i brojnim pozitivno riješenim predmetima.
REZULTATI GOVORE SAMI ZA SEBE
Ukupan broj poziva, poruka i mailova nemoguće je navesti. Ponekad je to samo upit, ponekad tražite da potvrdimo razmišljate li ispravno, jeste li pravilno postupili. Takve primjere ne pribrajamo u rezultate, iako svaka minuta utrošena na odgovor, kako nam kažete, puno znači.
Ono što možemo istaknuti radeći analizu, je broj predmeta koje smo riješili pozitivno, kroz konkretna savjetovanja, upute i djelovanje.
Najčešće je riječ o uskrati prava na uključivanje u vrtić, diskriminaciji djece s teškoćama, nepoštivanju odredbi Državnog pedagoškog standarda i kršenju radnih i temeljnih ljudskih prava zaposlenika....
Gledajući statistiku, ponajviše je primjera povrede prava djece, zatim radnih prava.
Najviše ste nam se javljali telefonom, porukama na društvenim mrežama i putem elektroničke pošte.
Prateći rezultate našeg rada, vidimo da ih pratite i vi. Nevjerojatnih više od 5 MILIJUNA pregleda samo na Facebook stranici, bez ikakve plaćene promocije sadržaja, u razdoblju od samo pet mjeseci dokaz je da ste tu s nama i da zajedno činimo promjenu.
Isti trend nastavlja se i u 2025. godini. Rezultati su zasad nešto brojniji, no slijede jednaki omjer u vrsti predmeta. U prva četiri mjeseca 2025. godine uspješno smo pomogli riješiti 518 predmeta.
Ponovo je najviše bilo problema u ostvarivanju prava djece, zatim povrede radnih prava. Govoreći o pravima radnica i radnika, najviše se radilo o pitanjima neplaćenog prekovremenog rada, neispravnog obračuna radnih sati, neispravnosti kod zapošljavanja i vrlo čestom otporu poslodavca u primjeni zaštite na radu.
Kad je riječ o zaštiti na radu, poslodavci učestalo griješe u primjeni odredbe Zakona o zaštiti na radu i ne provode obvezan zdravstveni nadzor zaposlenih u vrtićima. Jednostavnije, ne upućuju radnike na redovne preglede specijaliste medicine rada i nemaju ispravno izrađene dokumene Procjene rizika na radnome mjestu. Kao posljedica toga, vrlo često se uskraćuje odnosno odbija pravo na zaštitu i sigurnost trudnih radnica.
Nisu rijetkost dojave o uznemiravanju ili zlostavljanju na radnoome mjestu. Iako bismo pomisllili da je predškolska ustanova mjesto razumijevanja, tolerancije i posebne pažnje prema mentalnom zdravlju svih dionika, to nažalost nije uvijek tako. Mobing je vrlo teško decidirano odrediti, još teže materijalno dokazati, stoga uvijek pozivamo na javljanje ne kada stvari eskaliraju nego puno ranije, već na prvu sumnju da je netko izložen takvim neprimjerenim radnjama.
I ove godine, jednak je omjer u načinu na koji nam se javljate. Najviše je telefonskih poziva, zatim vaših javljanja putem Facebook i Instagram privatnih poruka, te elektroničkom poštom.
Na samom kraju, želimo vam zahvaliti na povjerenju, na svakom pozivu i upitu, na svakoj dojavi i povratnoj informaciji. To je pokazatelj da činimom nešto dobro, a brojnost pokazuje da smo u tome zajedno uspješni.
HVALA
Udruga SIDRO korisnik je institucionalne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva u Hrvatskoj. Vrijednost podrške iznosi 10.500 eura godišnje i osigurava zapošljavanje osobe na poslovima administratora na pola radnog vremena, redovne troškove komunikacija i knjigovodstva, te troškove najma prostora za potrebe edukacija, sastanaka i drugih redovnih aktivnosti.