Međunarodna interdisciplinarna znanstveno-stručna konferencija “Profesionalno učenje za razvoj refleksivne i emancipacijske prakse”
održana je na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu 7. i 8. veljače 2025. u organizaciji Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i Međunarodne profesionalne zajednice ENNEA.
Zahvaljujemo prof.dr.sc. Editi Slunjski, Međunarodnoj zajednici učenja ENNEA i Odsjeku za pedagogiju Filozofskog fakultetu Sveučilišta u Zagrebu na pozivu i prilici za sudjelovanje u ovako važnom susretu teorije i prakse.
Plenarni predavači, istaknuti svjetski stručnjaci u području pedagogije, uveli su nas u važne teme. Prof. emeritus Peter McLaren, jedan od začetnika kritičke pedagogije, dobitnik četiriju počasnih doktorata te četiriju nagrada za životno djelo, autor i urednik 40 knjiga prevedenih na 25 jezika, rangiran u 2% najutjecajnijih znanstvenika svijeta, govorio je o Kritičkoj pedagogiji i društvenoj transformaciji.
Uvaženi prof. emeritus Michael Fullan (OISE/University of Toronto) i direktor platforme Global Leadership, New Pedagogies for Deep Learning, ddobitnik pet počasnih doktorata sa sveučilišta diljem svijeta, autor i urednik više od 40 knjiga i stotina publikacija iz područja vođenja, kulture promjene u obrazovanju, dubokog učenja, mogućnosti transformacije odgojno-obrazovnog sustava i sl., uveo nas je u temu Uloga ravnatelja škola u razvoju lokalnih zajednica.
Uvaženi laur. prof. emeritus Johna Hattiea, direktor Instituta za istraživanje obrazovanja u Melbourneu, posebno poznat po svojim istraživanjima u području evaluacije obrazovanja i seriji knjiga “Visible Learning”, govorio je o konceptu “Učiniti učenje vidljivim” nastoji se pomoći nastavnicima da bolje razumiju učenje učenika ali i svoje vlastito učenje kako bi ga unaprijedili. Perspektiva gledanja učenja očima učenika može u cijelosti promijeniti pristup učenju i poučavanju!
Uvaženi prof. emer. Tom Guskey, jedan od vodećih svjetskih eksperata za evaluaciju programa profesionalnog učenja, otkrio je kako izgleda i koje značajke ima kvalitetno profesionalno učenje tj. usavršavanje odgajatelja, učitelja i nastavnika, govorio je o Razvoju i evaluaciji učinkovitog profesionalnog učenja.
Uvažena prof. emerita Vedrana Spajić Vrkaš, istaknuta hrvatska pedagoginja s bogatom karijerom na području odgoja i obrazovanja, čija stručna područja uključuju antropologiju odgoja, interkulturalizam, obrazovanje za ljudska prava i građanstvo, suradnje s organizacijama poput UNESCO-a, UNICEF-a i Vijeća Europe. Autorica i koautorica je nekoliko ključnih nacionalnih programa, a njezino istraživanje fokusira se na ulogu obrazovanja u promicanju ljudskih prava, građanstva i kulturnog pluralizma. Na ovoj konferenciji govorila je o Mogućnostima i ograničenjima osnaživanja pedagogije uhvaćene u čvrsto isprepletenu mrežu hegemonih ideologija.
Prof. dr. sc. Edita Slunjski, istaknuta hrvatska pedagoginja, redovita je profesorica na Odsjeku za pedagogiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, gdje predaje kolegije vezane uz pedagogiju ranog djetinjstva, kurikulum ranog odgoja te alternativne pedagoške ideje i škole. Autorica je oko stotinu znanstvenih i stručnih radova te 25 knjiga, a njezina istraživanja fokusiraju se na kurikulum ranog odgoja, vođenje, kvalitativna istraživanja i alternativne pedagoške koncepte. Predsjednica je Hrvatskog pedagoškog društva i osnivačica Međunarodne profesionalne zajednice učenja – ENNEA. Profesorica Slunjski, organizatorica ove Konferencije, uvela nas je u promišljanje o Oslobađajućoj sili refleksivne prakse.
Brojni stručnjaci, teoretičari i praktičari, pedagozi i odgojitelji, predstavili su svoj rad, istraživanja, primjere dobre prakse, iz kojih se uistinu moglo učiti za buduću primjenu u vlastitoj praksi.
Predsjednica udruge SIDRO, odgojiteljica Katarina Turković Gulin, pozvana je u jednoj od sesija kroz praksu naše organizacije prikazati važnost razumijevanja i poznavanja načela Konvencije o ljudskim pravima, kao alata za reflektivnu i emancipacijsku praksu odgojitelja. Je li poznavanje ljudskih prava zapravo uvjet za emancipaciju odgojitelja? Prenosimo sažetak tog izlaganja.
Poznavanje Konvencije o ljudskim pravima kao uvjet emancipacije odgojitelja
Razumijevanje i primjena temeljnih principa ljudskih prava predstavljaju ključan aspekt profesionalnog razvoja i emancipacije odgojitelja u predškolskim ustanovama. Izlaganje ističe značaj Konvencije o ljudskim pravima kao alata za jačanje kompetencija odgojitelja, osnaživanje njihove profesionalne autonomije i promicanje kritičkog pristupa u odgoju i obrazovanju djece. Poseban naglasak stavlja se na ohrabrivanje odgojitelja za proaktivno djelovanje u zaštiti i promicanju prava djece, koje je moguće jedino kroz temeljito razumijevanje i implementaciju principa Konvencije.
Problematizira se utjecaj cjelokupnog obrazovanja i obrazovnih politika u Republici Hrvatskoj te propituje koliko se budući odgojitelji u svom formalnom obrazovanju na studijima Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja susreću s pojmom emancipacije u praksi i u kojoj su mjeri spremni djelovati emancipirano isključivo temeljem znanja stečenih formalnim obrazovanjem. Propituje se i koliko izostanak sustavnog građanskog odgoja u cjelokupnom formalnom obrazovanju u Hrvatskoj negativno utječe na spremnost budućih odgojitelja da prepoznaju i primijene emancipacijske prakse u svakodnevnom radu.
U kontekstu otežanih i često nezakonitih uvjeta rada, nepoštivanja mnogih propisa od strane poslodavaca, poznavanje vlastitih prava i obveza postaje ključno za očuvanje profesionalnog integriteta odgojitelja. Odgojitelji koji su svjesni svojih prava, koji razumiju prava djece, spremniji su suprotstaviti se nepravilnostima s ciljem osiguravanja kvalitetnog okruženja za odgoj i obrazovanje svakog djeteta. Takva svijest omogućava im da djeluju emancipirano, unatoč profesionalnim izazovima, te ih osnažuje za preuzimanje uloge zagovornika dječjih prava i nositelja promjena u sustavu.
Ključno je pitanje mogu li odgojitelji koji nisu osvijestili značaj poznavanja ljudskih prava biti zaista emancipirani. Bez razumijevanja i integracije temeljnih principa ljudskih prava u profesionalnu praksu, teško je ostvariti viziju obrazovanja temeljenu na kritičkom promišljanju, osnaživanju marginaliziranih glasova i promicanju društvene pravde. Razumijevanje vlastitih prava i obveza omogućava odgojiteljima da djeluju osnaženo i profesionalno, što ih čini ključnim akterima u izgradnji pravednog društva. Kroz analizu ključnih odredbi Konvencije te njihovih implikacija na praksu u ranom odgoju, ističe se uloga odgojitelja kao zagovornika prava djece i vlastitih prava. Poznavanje ljudskih prava, građanskih vrijednosti i radnih propisa nije samo pravna obaveza, već i temelj za stvaranje okruženja u kojem djeca i odgojitelji mogu zajednički razvijati potencijale za slobodu, jednakost i participaciju.
U okviru svoje svakodnevne prakse Udruga SIDRO aktivno djeluje na promicanju i zaštiti prava djece i odgojitelja u Hrvatskoj. Uz brojne druge aktivnosti i projekte koje provodimo, savjetodavno djelovanje usmjereno je na pružanje podrške odgojiteljima u razumijevanju i primjeni akata koji jamče provedbu ljudskih prava u praksi. Kroz edukacije, radionice i informativne materijale, javne kampanje, savjetovanja, pravnu, pedagošku i psihološku podršku, Udruga SIDRO nastoji podići svijest odgojitelja o važnosti ljudskih prava te ih osnažiti za aktivno zagovaranje prava djece i vlastitih profesionalnih prava. Iz brojnih svakodnevnih kontakata sa svim dionicima unutar sustava Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, možemo izvesti zaključke o nedostacima i prednostima poznavanja Konvencije o ljudskim pravima.
Kroz takvo djelovanje i udruživanje, Udruga SIDRO ne samo da podiže svijest o ljudskim pravima među odgojiteljima, već ih i potiče na aktivno sudjelovanje u stvaranju pravednijeg i inkluzivnijeg obrazovnog okruženja. Ovakva podrška značajno doprinosi emancipaciji odgojitelja, omogućujući im da pravovremeno prepoznaju i reagiraju na nepravilnosti u sustavu te primjenjuju principe Konvencije u svom radu.
Zaključno, osigurati ne samo poznavanje već i razumijevanje te znanja o praktičnoj primjeni odrednica Konvencije o ljudskim pravima na razini formalnog obrazovanja, imalo bi za učinak snažnije emancipacije odgojitelja u predškolskim ustanovama. U tom smislu, nužno je stvarati prilike za izmjene obrazovnih politika u Republici Hrvatskoj, s razine akademske i profesionalne zajednice, ne isključujući širu javnost
Bila je ovo važna prilika povezivanja akademske i znanstvene zajednice, stručnjaka praktičara, teoretičara i dionika u sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, što je udruzi Sidro jedan od prioriteta u akciji Vrtić – prva stepenica obrazovanja, ne politički poligon, financijski podržanoj iz programa Impact4Values u pozivu na akcije za obranu europskih vrijednosti.