Svibanj 2023. pamtit ćemo po važnom događaju, koji je kako se čini, prošao pomalo nezapaženo, kako u javnosti, tako nažalost i unutar same struke. Stoga smo zamolili dr.sc. Jasnu Krstović, savjetnicu rektorice Sveučilišta u Rijeci, jednu od istaknutih stručnjakinja zaslužnih za mnoge važne i pozitivne promjene u području Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (RPOO), da nam približi i pojasni, što se to točno dogodilo i zašto je to važno.
Zanimanja[1] ODGOJITELJ DJECE RANE I PREDŠKOLSKE DOBI upisan je u Registar Hrvatskog kvalifikacijskog okvira (HKO) 15. svibnja 2023. na prijedlog Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci. To je prvi i jedini standard u RPOO i vrijedi do 31.8.2028. Nakon toga moguće je predlagati izmjene standarda ili napraviti novi.
Što je to standard zanimanja i čemu služi?
Standard zanimanja je dokument u kojem su jasno iskazani ključni poslovi koje pojedinac obavlja u jednom zanimanju i popis kompetencija potrebnih za njihovo uspješno obavljanje. Dogovara se među svim relevantnim dionicima na tržištu rada (poslodavcima, stručnjacima u praksi i slično), i daje odgovor na pitanje kakav nam stručnjak treba za rad s djecom rane i predškolske dobi u predškolskim ustanovama? Jednostavnije rečeno, ovaj se standard fokusira na ono što odgojitelj radi, kako će to raditi, i koliko dobro će to raditi. Jednom kad je standardiziran, odnosno kad je upisan u Registar postaje obvezatan dokument za sve koji na bilo koji način dolaze u kontakt s tim zanimanjem.
Zašto je važan standard zanimanja?
Zanimanje je skup poslova i radnih mjesta koji su svojim sadržajem i vrstom organizacijski toliko srodni i međusobno povezani da ih obavlja jedan izvršitelj koji posjeduje odgovarajuća znanja, sposobnosti i vještine. U državnoj statistici zanimanje podrazumijeva posao (radno mjesto) što ga obavlja osoba radi stjecanja sredstava za život. ZANIMANJE ODGOJITELJ.
Dokument se sastoji od nužnih i osnovnih sadržaja o ovom zanimanju i definira slijedeće[2] :
1 obvezna norma, mjera, kvaliteta koju je uspostavlja neko tijelo.
2 https://hko.srce.hr/registar/standard-zanimanja/detalji/484
1. Razinu HKO[3] - razina 6 - sveučilišni preddiplomski studiji; stručni preddiplomski studiji
[4] 2. Opis zanimanja ili skupa kompetencija : Odgojitelji rade u dječjim vrtićima na poslovima njege, odgoja i obrazovanja, socijalne i zdravstvene zaštite te skrbi djece od navršenih šest mjeseci do polaska u osnovnu školu. Odgojitelj provodi odgojno-obrazovni program rada koji donose osnivači dječjeg vrtića (jedinice lokalne uprave i samouprave, domaće fizičke i pravne osobe i Vlada Republike Hrvatske). Suglasnost za taj program daje Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta. Uz redoviti program odgoja i obrazovanja djece rane i predškolske dobi, u dječjem se vrtiću ostvaruju i posebni (specijalizirani) programi za djecu s teškoćama u razvoju, za darovitu djecu te za djecu pripadnika etničkih i nacionalnih zajednica i manjina, kao i specijalizirani predškolski programi učenja stranih jezika i drugi programi umjetničkog, kulturnog, vjerskog i sportskog sadržaja. U specijalizirane predškolske programe ulazi i tzv. program predškole.
3. Uvjeti rada: Odgojitelj djece rane i predškolske dobi / odgojiteljica djece rane i predškolske dobi posao obavlja u prostorijama dječjeg vrtića/zatvorenom, na vanjskom prostoru dječjeg vrtića, kao i raznim javnim vanjskim prostorima (izletišta, dječji parkovi...). Broj djece s kojima radi može varirati od 8 do 25 i ovisi o vrsti grupe (dobna skupina, "mala škola", poludnevni ili cjelodnevni program i sl.), a utvrđen je Državnim pedagoškim standardom. Odgajatelj djece rane i predškolske dobi / odgajateljica djece rane i predškolske dobi preuzima cjelovitu brigu o djetetu za vrijeme njegova boravka u dječjem vrtiću, a to podrazumijeva kontinuiranu usmjerenost na pojedino dijete i grupu u cjelini, dinamičnost provođenja različitih aktivnosti, komunikaciju na individualnoj i grupnoj razini i sl.
4. Skupove kompetencija (9)
- osnove psihološkog i pedagoškog razvoja djeteta
- kurikulum RPOO
- kreiranje poticaja i aktivnosti u RPOO
- poticanje i praćenje razvoja djeteta
- inkluzivni odgoj i obrazovanje
- pedagoška i ostala dokumentacija u RPOO
- komunikacijske vještine i timski rad
- osobni i profesionalni razvoj
- zaštita zdravlja i dobrobiti djece
5. Ključne poslove odgajatelja (10)
- sudjelovanje u izradi godišnjeg plana i programa rada i kurikuluma dječjeg vrtića i predškole
- planiranje i pripremanje neposrednog odgojno - obrazovnog rada s djecom
- pripremanje i osmišljavanje poticaja, aktivnosti te okruženja za odgojno obrazovni rad
- realiziranje odgojno-obrazovnog procesa kroz neposredni rad te individualni i grupni pristup
- realiziranje posebnih odgojno-obrazovnih programa
- vođenje propisane pedagoške dokumentacije
- suradnja i profesionalna komunikacija s roditeljima, radnim kolegama i ostalim dionicima
- provođenje plana osobnog stručnog osposobljavanja i usavršavanja
- vrednovanje i samovrednovanje vlastitog rada i rada ustanove
- briga za sigurnost i dobrobiti djece
Na osnovu izrađenog standarda zanimanja izrađuje se
standard kvalifikacije kojim se definiraju ishodi učenja koje pojedinac mora steći da bi mogao obavljati ključne poslove odgojitelj djece rane i predškolske dobi i steći tu kvalifikaciju. Dokazuju se diplomom. Oni su osnova za izradu studijskih programa kojima se obrazuju stručnjaci za navedeno zanimanje.
standardi zanimanja - standard kvalifikacije - studijski program
Za sada u registar nije upisan nijedan standard kvalifikacija. Njih također prijavljuju fakulteti koji izvode studijske programe RPOO
[5]. Kad se to dogodi, vrijedi isti princip kao i za standard zanimanja. Dakle, prilikom izrade ili izmjena studijskih programa očekuje se da oni budu usklađeni sa standardima kvalifikacija, a ovi naravno sa standardom zanimanja.
3 Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom se uređuje cjelokupni sustav kvalifikacija na svim obrazovnim razinama u Republici Hrvatskoj kroz standarde kvalifikacija temeljene na ishodima učenja i usklađene s potrebama tržišta rada, pojedinca i društva u cjelini. Sadrži 10 razina, od 1. koju čini osnovno obrazovanje do 8. razine, poslijediplomski znanstveni magistarski studiji; poslijediplomski sveučilišni (doktorski) studiji;
4 UFRI je napravio i standard zanimanja za odgojitelja 7.razine HKO (magistri RPOO) ali taj nije upisan u Registar
5 Učiteljski fakultet u Rijeci je izradio standard kvalifikacije ali još nije prijavljen za upis u Registar